OŚ LICZBOWA

Kolejny temat w podręczniku: oś liczbowa. I kolejny już raz zastanawiam się, w jaki sposób autorzy podręczników ustalają/proponują liczbę godzin przeznaczonych na realizację kolejnych tematów w klasie 4? Dla osi liczbowej to 1 godzina lekcyjna, czyli teoretycznie 45 minut!!!
U mnie wyglądało to to tak:
  • przygotowałam sobie lekcje korzystając z:
1. Książki Danuty Zaremby:
"... Oś liczbowa jest bardzo pomocna w nauczaniu matematyki..."
2. Bloga Marilyn Burns: http://www.marilynburnsmathblog.com/a-number-line-exploration/
3. Strony https://nrich.maths.org/13452

4. Geoplanów 5 x 5

 5. Gry "OŚKA" z podręcznia GWO.

https://gwo.pl/ksiegarnia/ksiazka/1250,matematyka-z-plusem-4-podrecznik
LEKCJA PIERWSZA i "NUMBER TALK" tym razem z HACZYKIEM*
ILE widzisz kropek/gwoździków. Ile odcinków jednostkowych można zaznaczyć na tym geoplanie? 
WPROWADZENIE:
ODCINEK: równolegle raz w tygodniu zajmujemy się geometrią - okazja do powtórzenia. 
https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/
ODCINEK JEDNOSTKOWY
https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/
Ile odcinków jednostkowych tu widzisz?
https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/
Po wprowadzeniu czas na liczenie. 
* Uczeń zadał pytanie: czy po skosie odcinki też się liczą?
Odpowiedziałam: decyzja należy do Ciebie.
Większość dzieci uznała, że odcinki po skosie (zdjęcie poniżej) to odcinki jednostkowe.
https://apps.mathlearningcenter.org/geoboard/
I zamiast 40 odcinków
np. (4 + 4 + 4 + 4 + 4) x 2  =  5 x 4 x 2
dzieci otrzymały większą liczbę, a nawet kilka różnych.
A ten rysunek niektórych przekonał o błędnym założeniu:
Do tematu długości przekątnej kwadratu wrócę na kolejnej lekcji - przyniosę klocki:

Po inspirującej rozmowie zostało nam 15 minut -  w sam raz na krótki dwuosobowy wyścig podczas gry "OŚKA" - oswojenie się z budową osi liczbowej.
https://www.astreahatfield.org/wp-content/uploads/2016/10/0-50-Number-Line.pdf
Krótka praca domowa z podręcznika:
LEKCJA DRUGA to 
  • omówienie pracy domowej przez uczniów,
  • pytanie: czy 2 liczby zaznaczone na osi liczbowej wystarczą do znalezienia położenia innych liczb naturalnych? 
Pytanie o wyznaczenie innych liczb niż naturalne zadam przy okazji ułamków na osi liczbowej.
Wykorzystanie czerwonego sznurka.
https://apps.mathlearningcenter.org/number-line/
 A gdybyśmy mieli zaznaczoną tylko jedną liczbę na osi liczbowej?
  • wspólne rozwiązanie na tablicy zagadki:
https://apps.mathlearningcenter.org/number-line/
  • praca samodzielna na przygotowanej przeze mnie kartce. W razie problemów najpierw konsultacja z sąsiadem, a potem z nauczycielem.
Zagadki dzieci - na bieżąco sprawdzałam poprawność odpowiedzi w zeszycie.


Błędy popełniane przez dzieci to informacja zwrotna dla mnie na czym się skupić na następnej lekcji. Zagadki dzieci to źródło pytań do quizu.
Na trzeciej lekcji dzieci będą rysować w zeszycie osie liczbowe i rozwiązywać quiz.
Czwarta lekcja to jednostki na osi liczbowej. Odwiedziłam już sklep z którego wyniosłam papierowe centymetry dla każdego dziecka;)

Poniżej kilka źródeł z sieci:
1. Filmik

2. Gry online

https://www.brainpop.com/games/battleshipnumberline/

https://mathsframe.co.uk/en/resources/resource/37/placing-numbers-on-a-number-line

https://www.fuelthebrain.com/games/line-dry/

I dla wytrwałych: https://mamatyka.blogspot.com/2018/08/uamki-na-osi-liczbowej.html

Komentarze

Popularne posty