niedziela, 3 marca 2019

SYSTEM DZIESIĄTKOWY cd.

Kolejny krok za nami: wypełnianie tabelki i układanie pieniędzy:
Podczas rozwiązywania zadań z podręcznika (duże liczby, wszystkie  naraz) dzieci się pogubiły. Na kolejnej lekcji zajęliśmy się więc tylko liczbami czterocyfrowymi. Podczas "OKROPNEJ" gry (strategia, szacowanie, losowość i rywalizacja) dzieci samodzielnie odkrywały, która liczba jest większa.
Dwóch graczy, kostka, ołówek i kartka papieru.
Gracze na zmianę rzucaja kostką i decydują w które okienko/na którym miejscu (system dziesiętny) wpisać cyfrę. Każdy z nich rzuca 4 razy, a potem odczytuje swoją czterocyfrową liczbę. Wygrywa osoba, która ma największą liczbę czterocyfrową (lub najmniejszą). Warto umówić się na konkretną liczbę rozgrywek.

Z moich doświadczeń wynika, że największe emocje budziła wersja gry nr. 5 (nasty version): wyrzuconą cyfrę możemy wstawić w swoje okienko lub w okienko przeciwnika. 
Uwaga: każdą kolejną rundę rozpoczyna inny gracz.

Trzech graczy - wersja nasty/okropna.
Źródło zdjęcia
 
Inna propozycja wygranej:
Ustalamy "cel" tzn. liczbę do której chcemy się zbliżyć. Wygrywa osoba, której różnica między celem i otrzymaną liczbą jest najmniejsza.
Np. celem gry jest liczba 5000
Gracz 1: 6009
Gracz 2: 3992
Wygrywa gracz drugi, bo jego wynik jest bliżej celu niż gracza pierwszego.


 
Praca domowa (10 min;): Wyjaśnij jak porównać dwie liczby (która z nich jest większa):
a) o tej samej liczbie cyfr.
b) o różnej liczbie cyfr.
Podaj swoje przykłady i uzasadnij pisemnie.

Poniżej kolejne gry z poprzedniej wersji bloga:


Dodawanie w pamięci liczb dwucyfrowych:
 Dwóch graczy, kostka, ołówek i taka plansza:
https://nrich.maths.org/11863
Gracze na zmianę rzucają kostką. Po każdym rzucie decydują w które z czterech okienek wpisać wyrzuconą cyfrę. Rzucanie kostką trwa do momentu otrzymania przez każdego gracza dwóch liczb dwucyfrowych. Wygrywa ta osoba, która w wyniku dodawania swoich liczb otrzyma liczbę najbliższą  np. 100.

 Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie:
Dwóch graczy, kostka, ołówek i plansze do druku  
Tutaj również rzucamy kostką i wypełniamy okienka. Można to jednak robić na dwa sposoby:
  1. po każdym rzucie wypełniać wybrane okienko
  2. zapisać z boku wszystkie wyrzucone cyfry i dopiero wtedy wypełnić nimi okienka.   
 Gra 1 - dodawanie trzech liczb trzycyfrowych - rzut 9 razy kostką.
 Wygrywa osoba, która w wyniku dodawania otrzyma liczbę najbliższą 1000.
Uwaga: do szacowania można użyć kalkulatora.
Rozgrywki czwartoklasistów:

Nie zawsze trzeba liczyć, żeby wiedzieć kto wygrał.
I wersja z odejmowaniem:

Pojawiają się też liczby ujemne i pomoc koleżeńska w obliczaniu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...