środa, 25 lipca 2018

UŁAMKI I MOZAIKA XL

Zbierałam gazety na kolejną lekcję o ułamkach, którą znalazłam w Bajdocji. Niestety zrezygnowałam z tej aktywności, gdyż już na początku "zabawy" zabrakło mi gazet dla uczniów, którzy nie panowali nad swoimi stopami. Dokończyliśmy w ławkach przy pomocy rąk. Na szczęście kolejny pomysł z mozaiką się sprawdził.
https://apps.mathlearningcenter.org/pattern-shapes/
Przyniosłam z domu wybrane klocki (opcja papierowa do druku) i przygotowane karty pracy (skopiowałam zdania BUBY z Bajdocji - DZIĘKUJĘ!).  Losowo  - wykorzystując talię kart do gry - podzieliłam  dzieci na grupy dwuosobowe.


Imiona osób w grupie:    …………………………………………………………………

1. Wykorzystując klocki/wielokąty odpowiedz na pytania:  
  • Z ilu czerwonych klocków można ułożyć sześciokąt (taki, jak żółty)? ………………
  • Z ilu niebieskich klocków można ułożyć sześciokąt (taki, jak żółty)? ……………….
  • Z ilu zielonych  klocków można ułożyć sześciokąt (taki, jak żółty)? ………………
 Dokończ zdania, wstawiając  odpowiedni ułamek np. ½.
  •  Jeśli żółty sześciokąt jest całością, to czerwony klocek równy jest .....………..
  • Jeśli żółty sześciokąt jest całością, to niebieski klocek równy jest ......................, 
a dwa niebieskie klocki to……………..
  • Jeśli żółty sześciokąt jest całością, to zielony klocek równy jest ………………,
a cztery zielone klocki to……………………………………..

2.  Wytnij i sklej  kostkę do gry.

Każda grupa dostała siatkę sześcianu/ kostki do wycięcia i sklejenia. Ścianki były podpisane: 1, 1/2, 1/3, 1/3, 1/6, 1/6

3. Zagraj w grę wykorzystując do tego planszę ( strona 3) i klocki. Jeśli zabraknie Ci klocków możesz je odrysować.
http://www.doe.virginia.gov/testing/solsearch/sol/math/4/mess_4-2ab_2.pdf
Reguły gry dwuosobowej:
Pierwszy  gracz rzuca kostką, odczytuje na głos wynik i wybiera klocek, który odpowiada ułamkowi na kostce.  Na swojej części planszy ( 4 sześciokąty) wypełnia nim kształt sześciokąta, który jest jednością.
Drugi gracz robi to samo na swojej części planszy. Wygrywa osoba, która pierwsza wypełni wszystkie sześciokaty.
UWAGA: Każdy sześciokąt może zawierać tylko jeden rodzaj wielokątów np. same trójkąty.
Jeśli klocek nie pasuje – gracz traci kolejkę.

Masz czas?  
Zagraj w drugą wersję tej gry: w sześciokącie mogą być różne rodzaje wielokątów. Reszta bez zmian.

4. Na ile sposobów możesz otrzymać liczbę 1 wykorzystując do tego ułamki poznane na dzisiejszej lekcji np. 1  =  ½ +  
cdn.

2 komentarze:

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...