czwartek, 16 lipca 2020

ABC GEOMETRII

1. Weź prostokątną kartkę papieru. Dlaczego sądzisz, że to jest prostokąt?
Kartka A4
Pozwól dziecku opisywać tę figurę geometryczną własnymi słowami. 
Zwróć uwagę, aby w tym opisie pojawiła się liczba boków i liczba kątów.
Definicja prostokąta: czworokąt/czworobok, który ma wszystkie kąty proste.
Moja córa jest w 6 klasie, więc zadaję jej dodatkowe pytania:
  • Skąd wiesz, że wszystkie 4 kąty są takie same?
  • Skąd wiesz, że mają 90 stopni? 
 2. Zginając prostokątną kartkę papieru otrzymaj 4 identyczne/przystające prostokąty. Czy znasz tylko jeden sposób?
Pierwszy sposób:
Powstają odcinki równoległe.
Drugi sposób:
Powstają odcinki prostopadłe
I znów dodatkowe pytanie: co powiesz o polu powierzchni tych małych prostokątów?

3.  Składanie mapy;)
Najpierw zadanie, które ma uczyć systematyczności: https://nrich.maths.org/992
Wykorzystujemy do tego prostokąt/mapę podzielony drugim sposobem na 4 przystające prostokąty. 
Podpisujemy literami A, B, C, D z jednej i z drugiej strony.
Uwaga: ta sama litera ma być z obu stron tego samego prostokąta.
I teraz pytanie: 
Na ile różnych sposobów możesz złożyć tę prostokątną mapę?
Skąd wiesz, czy znalazłaś/łeś wszystkie?
Pierwszy sposób:




Na górze A,  po otwarciu B, D
 Pod spodem C

Czyli A, B, D, C.

Uwaga: warto mieć kartkę i długopis. Odpowiedź można znaleźć tutaj: https://nrich.maths.org/992/solution

Potem filmik instruktażowy i mapa na stole.


I wyzwanie:)

cdn.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...