Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażuje wszystkich uczniów. Znalazłam je w książce Marilyn Burns "I Hate Mathematics":
Instrukcja i przykład ze zdjęcia:- Wybierz 4 różne cyfry od 0 do 9
np. 7, 8, 2, 3
- Utwórz z nich największą możliwą liczbę.
- Utwórz z tych wybranych cyfr najmniejszą możliwą liczbę.
- Odejmij pisemnie mniejszą liczbę od większej - działanie na zdjęciu.
- Utwórz z tycz czterech cyfr 6, 3 ,5 ,4 największą i najmniejszą możliwą liczbę. Odejmij je od siebie. Otrzymasz czterocyfrową liczbę 6174 .
Utwórz z tych czterech cyfr 6, 1, 7, 4 liczbę największą i najmniejszą i odejmij je od siebie. Znów otrzymasz liczbę 6174!
Kolejne przykłady można obejrzeć na Numberphile
Uczniowie zastanawiali się, które cyfry warto wybrać, aby liczbę 6174 otrzymać w jednym kroku!
Najpierw pjawiła się taka czwórka cyfr od uczniów: 2,4,6,8 i spostrzeżenie, że różnica między kolejnymi cyframi/liczbami wynosi 2.
Uczniowie sprawdzili więc 1,3,5,7 - działa!
3,5,7,9 - działa!
Ktoś wpadł na pomysł i sprawdził kolejną czwórkę cyfr: 3,4,6,9 (różnica między następną a poprzednią cyfrą/liczbą to 1,2,3,4) - działa!
I zadzwonił dzwonek:) Dzięki temu uniknęłam trudnego pytania: Dlaczego to działa?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz