Jest to jedna z moich ulubionych łamigłówek. Znalazłam ją na świetnej stronie Mondrian Art Puzzles (multiplication, algebra) | MathPickle
Wykorzystuję ją podczas wprowadzania/omawiania pola powierzchni prostokąta. Plansze dzieci rysują same. Zaczynamy od rysunku szczególnego przypadku prostokąta 4 x 4. Po rozwiązaniu tego przykładu stopniujemy trudność 5 x 5 , 6 x 6... Dzieci pracują w swoim tempie.
Warto zasady wprowadzać w kolejności podanej na stronie MathPickle. Dzięki temu dzieci poznają je stopniowo patrząc na przykłady rozwiązanych kwadratów.
- Kwadrat pokrywamy "szczelnie" prostokątami.
- Prostokąty nie mogą mieć takich samych wymiarów. Mogą mieć jednak takie samo pole powierzchni.
- Od pola prostokąta o największym polu powierzchni odejmujemy pole prostokąta o najmniejszym polu powierzchni.
I ostatnia zasada:
- Pokoloruj prostokąty używając jak najmniejszej liczby kolorów tak, aby żadne dwa prostokąty tego samego koloru nie sąsiadowały ze sobą bokami i wierzchołkami.
Mondrian Art Puzzles (multiplication, algebra) | MathPickle |
TUTAJ można znaleźć optymalne rozwiązania oraz filmik/instrukcję w języku angielskim.
Przestrzeganie wszystkich zasad było wyzwaniem dla dzieci.
Na zdjęciu poniżej widać próby dojścia do celu w wypełnianiu kwadratu 6 x 6.
Pierwsza próba: różnica 8.
Druga próba: różnica 12.
Trzecia próba: różnica 5! Niżej się zejść nie da.
Kolejny post też będzie o prostokątach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz