" Na początkowym etapie nauczania najważniejsze jest stosowanie metod poglądowych"
![]() |
Dzieci w 4 klasie rozumiały pojęcie obwodu. Dla pewności dostały zapałki i takie zadania:
1. Zbuduj z zapałek dwie różne figury o takim
samym obwodzie.
2. Popatrz na mój prostokąt (użyłam 10 zapałek). Czy potrafisz zbudować
inny prostokąt, ale o tym samym obwodzie?
3.Popatrz na mój kwadrat (użyłam 12 zapałek). Czy potrafisz
zbudować inny kwadrat, ale o tym samym obwodzie?
Niektóre dzieci ładnie uzasadniły, dlaczego nie da się tego zrobić?Potem przeszłam do pogłębiania rozumienia pojęcia obwodu jak zalecają autorki książki (Dorota Klus-Stańska i Alina Kalinowska): "Rozwijanie myślenia matematycznego uczniów".
" Wszystkie pozostałe zadania od 13 są związane z pogłębianiem rozumienia pojęcia obwodu. Jest to jednak czynione inaczej niż w znanych nam ze szkoły podręcznikach. W tych ostatnich nacisk jest położony na utrwalenie znajomości wzoru na obwód danej figury. Może to powodować, że u uczniów nie pojawi się świadomość ciągłości obwodu, ani jego percepcyjne wyobrażenie jako czegoś, co obwodzi figurę. Trenują się oni jedynie w gotowości do przywoływania z pamięci odpowiedniego wzoru i podstawienia do niego danych z zadania.
W tej grupie zadań pomocne okazują się patyczki różnej długości. Uczniowie mogą wówczas ułozyć figurę taką jak w zadaniu, po czym dokonać przesunięć boków "rzutując" je tak , by otrzymać na przykład prostokąt. Zdarzają się dzieci, o dużej wyobraźni przestrzennej, które bezbłędnie pokonują te trudności wyłacznie na podstawie procesów percepcyjnych bez manipulacji patyczkami.
Najbardziej jałową i blokującą rozwój myślenia dziecka strategią, jaką może nieopatrznie zasugerować nauczyciel, jest sprawdzanie długości odcinków z użyciem linijki. Nie chodzi bowiem o to, by uczeń zmierzył odcinki. Ćwiczy w ten sposób jedynie banalną techniczną umiejętność. Rzecz w tym, by pojął, dlaczego jedne boki w figurze mają taką samą długość jak inne boki, i jak to można wykorzystać w obliczeniach, gdy nie mamy podanych wprost wszystkich wymiarów. W ten spoosób uczeń rozumie pojęcie określonej figury geometrycznej zamiast jedynie wiedzieć, że jej boki można zmierzyć linijką."
Zaczęłam od takich zadań z w/w książki:
- Przełóż dwie zapałki, aby poniższą figurę zamienić w kwadrat.
- Która z figur ma większy obwód?
Odpowiedzi poniżej:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz