Danuta Zaremba w książce "Jak tłumaczyć dzieciom matematykę" radzi zacząć od obliczania pola prostokąta podchodząc do zadania czynnościowo.
W tym roku przygotowałam więc dużo kwadratów/klocki Reko (od początku roku szkolnego ćwiczyliśmy szyk prostokątny) i postanowiłam się nie spieszyć.
![]() |
3 x 2 = 6 |
Dzieci dostały zadania na kartce, a ja obserwowałam, jak radziły sobie z obliczaniem pola prostokąta. Na początku większość z nich dzieliła prostokąt na jednakowe kwadraty. Po pewnym czasie już tylko mnożyły długość prostokąta przez jego szerokość.
Warto wykorzystać umiejętność obliczania pola powierzchni prostokąta do obliczania iloczynów dużych liczb - podczas 5 minutowych "NUMBER TALKS"
Ja zaczynam od łatwiejszych przykładów:
Ile to jest 9 x 11? Jak to obliczyłaś/łeś?
Buba z Bajdocji rozwiązuje trudniejszy przykład: https://bajdocja.blogspot.com/2017/05/jak-pomnozyc-dwie-duze-liczby-czyli.htmlA tutaj zdjęcie (ok. 5 minuty) z filmiku poniżej:
![]() |
https://www.thegreatcoursesplus.com/show/the_power_of_mathematical_visualization?utm_source=US_OnlineVideo&utm_medium=SocialMediaEditorialYouTube&utm_campaign=149328 |
Narzędzie interaktywne: https://phet.colorado.edu/sims/html/area-model-multiplication/latest/area-model-multiplication_en.html?fbclid=IwAR3dn_7aR61o3hMz4Wh3bl3zYrAHCtachomiiVA5TesCIBb-5Im0FwRvERs
Na co przeznaczyłam te kilka lekcji o polu?
1. Szukanie odpowiedzi na pytanie, co to jest powierzchnia?
![]() |
Obszar/powierzchnia zielonego kleksa na obszarze/powierzchni kartki A4. |
![]() |
Która z tych 3 powierzchni (kleks, kartka, stół) jest największa? |
4. Powierzchnia dłoni:
5. Wypełnianie kwadratami powierzchni zeszytu/książki:
3 x 4 = 4 x 3 = 12 kwadratów jednostkowych |
6. Budowanie z kwadratów Reko różnych figur o konkretnym polu powierzchni. W naszym przypadku było to 12 kwadratów jednostkowych*. Kwadraty muszą stykać się całymi bokami. Przy okazji obliczanie obwodów tych figur.
Niektórym dzieciom się udało!
8. Karta pracy ze strony: https://nrich.maths.org/7280. Oblicz pole i obwód każdej figury.
![]() | |
https://nrich.maths.org/content/id/7280/Area%20and%20perimeter%20bw.pdf |
Do gry potrzebne są dwie kostki, ołówek i plansza dla każdego gracza. Celem gry jest zdobycie ustalonej na początku liczby punktów. Propozycja autorów gry: 10 punktów.
Jak grać:
- Pierwszy gracz rzuca dwiema kostkami i oblicza iloczyn oczek np. 2 x 1 = 2
![]() |
źródło |
- Rysuje jak najwięcej różnych figur zbudowanych z jednostkowych kwadratów (muszą łączyć się całym bokiem, boki muszą pokrywać się z liniami na planszy) pamietając o tym, że każda taka figura musi mieć albo obwód, albo pole powierzchni równe iloczynowi wyrzuconych oczek np. 2. W ty wypadku nie można narysować figury złożonej z kwadratu o obwodzie równym 2. Jest tylko jeden typ figury o polu 2. Czyli można zdobyć tylko 1 punkt.
- Drugi gracz postępuje tak samo: rzuca dwiema kostkami, oblicza iloczyn oczek i rysuje figury spełniające w/w warunki.
- Wygrywa osoba, która zdobędzie ustaloną na początku liczbę punktów.
10. Jednostki długości (od najmniejszej do największej - pojawiły się mikrometry:), a jednostki powierzchni (od najmniejszej do największej).
![]() |
Danuta Zaremba " Jak tłumaczyć dzieciom matematykę" |
Każde dziecko dostało papier milimetrowy i zadanie zaznaczenia jednostek kwadratowych. Ustaliliśmy, że kilometr kwadratowy się nie zmieści, a metr kwadratowy narysujemy kredą na chodniku.
![]() |
Przy okazji widać, ile milimetrów kwadratowych mieści się w 1 centymetrze kwadratowym |
Dzieci szacowały też, ile decymetrów kwadratowych ma ich stół trzyosobowy? Potem miały wymyśleć, jak to sprawdzić/zmierzyć? Uczeń spytał się, czy może wyciąć ten duży kwadrat 1 dm x 1dm, który narysował na papierze milimetrowym? Wykorzystał go przykładając wzdłuż boków stołu. Inni poszli w jego slady:)
Córę ** poprosiłam o przetestowanie narzędzi: kredy w pudełku (kąt prosty), centymetr krawiecki:
![]() |
Jeden metr kwadratowy. |
a) Figury złożone z 6 kwadratów - https://bajdocja.blogspot.com/2015/03/a-gdyby-tak-obwod-i-pole-figury.html
b) Figury złożone z pięciu kwadratów - pentomino - przed nami.
Który klocek pentomino ma najmniejszy obwód? |
** Z córą bawiłam się jeszcze tak:
Kilka faktów o skórze z książki "Jak działa niesamowite ciało człowieka według mózgofalek":" Skóra jest naprawdę cienka, ma grubość od 0,5 milimetra do 4 milimetrów, a mimo to jest największym organem ciała. Gdyby zdjąć ją jak płaszcz, ważyłaby 5 kilogramów i pokryłaby powierzchnię 2 metrów kwadratowych."
Na zdjęciu powierzchnia z gazet, która jest przybliżeniem powierzchni skóry córy, która dała się w nie owinąć - nieszczelnie - otwory na oddychanie konieczne.
Znalazłam też taki filmik TEDed - pełen liczb - niestety tylko w wersji angielskiej.:
A dla wytrwałych post z poprzedniej wersji bloga o pentomino:
Przez chwilę miałam w ręku KATAMINO.
![]() |
źródło |
Poszukałam w sieci i wydrukowałam (str.20) pentomino (pokolorowałam obustronnie) i wykorzystałam podczas lekcji z dziećmi:
1. Ułóż/narysuj wszystkie kształty, które uda ci się stworzyć z pięciu identycznych kwadratów.
Uwaga: Kwadraty mają się stykać ze sobą całym bokiem. Każdy kształt - klocek musi być niepowtarzalny. Czy te klocki przypominają litery?
Po rozwiązanie zapraszam do Bajdocji.
Dz. l 6: Ja ułożę więcej niż 12 klocków.
1. Ułóż/narysuj wszystkie kształty, które uda ci się stworzyć z pięciu identycznych kwadratów.
Uwaga: Kwadraty mają się stykać ze sobą całym bokiem. Każdy kształt - klocek musi być niepowtarzalny. Czy te klocki przypominają litery?
Po rozwiązanie zapraszam do Bajdocji.
Dz. l 6: Ja ułożę więcej niż 12 klocków.
![]() |
Odbicie lustrzane. To jest ten sam klocek. |
Uwaga: klocki nie mogą nachodzić na siebie.
Dzieci dostały zrobiony w wordzie prostokąt i pasujące do niego wydrukowane z TEJ strony (tam można znaleźć nie tylko gotowe kształty) klocki pentomino.
Urok tej łamigłówki polega na tym, że jest więcej niż jedno rozwiązanie.
Warto stopniować trudność:
3. Spróbuj wygrać:
Na stronie Wrocławskiego Portalu Matematycznego
znalazłam opis gry strategicznej z wykorzystaniem klocków - kamieni
pentamino ( nie wiem, która forma jest poprawna pentomino, czy
pentamino):
Można też zagrać ON - LINE.
Warto też pograć w tetris ![]() |
To nie są wszystkie rozwiązania. |
- wypełnij prostokąt 4 x 5 używając dowolnych czterech klocków pentomino
- wypełnij kwadrat 5 x 5 używając dowolnych pięciu klocków pentomino.
3. Spróbuj wygrać:
![]() |
Planszę zrobiłam sama w wordzie. Klocki można obracać - na drugą stronę też. |
Gra toczy się się na kwadratowej planszy 8 x 8.
Wykorzystuje się w niej 12 kamieni pentamino, które układamy obok
planszy, a następnie w losowy sposób ustalamy rozpoczynającego
rozgrywkę. Gracze na przemian wybierają klocek i kładą go w dowolnym
miejscu planszy. Przegrywa ten, kto nie może dołożyć klocka.
Jest też drugi wariant: na początku gracze rozdzielają między siebie
wszystkie kamienie pentamino i grają nimi jak opisano powyżej.
![]() |
Emocje były. |
Tetris: http://www.freetetris.org/game.php
Na koniec zagadka z książki "Im więcej dziur tym mniej sera":
![]() |
Chodzi o trójkąt zamknięty w pasującym czworokącie. |
Rozwiązanie w następnym poście. |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz