niedziela, 21 stycznia 2024

Sztuczka Magiczna/Dodawanie pisemne

Czwarta klasa i dodawanie pisemne:
Potrzebna kostka do gry, ołówek z gumką, plansza do druku lub do samodzielnego wykonania w zeszycie.
Rzut kostką wskazuje liczbę oczek, którą trzeba wstawić do jednego/dowolnego okienka.
Wygrywa osoba, która w wyniku dodawania trzech liczb trzycyfrowych otrzyma liczbę najbliższą 1000.
Na jednaj planszy 3 rodzaje rozgrywek:
  1. Na zmianę rzucamy kostką i wstawiamy liczbę oczek do swojego działania. Obliczamy sumę i sprawdzamy, kto jest bliżej 1000 - "od dołu i od góry". Gramy tak dwa razy.
  2. Rzucamy 9 razy kostką i zapisujemy z boku wszystkie wyrzucone liczby oczek i dopiero wtedy wypełniamy nimi swoje okienka. Cel ten sam: jak najbliżej 1000. Gramy tak jeden raz.
  3. Na zmianę rzucamy kostką i decydujemy, czy wyrzuconą liczbę oczek wstawiamy do swojego okienka, czy do okienka gracza? Cel: jak najbliżej 1000. Gramy tak 2 razy.
  • Podsumowanie na tablicy: jakie cyfry trzeba wstawić, aby w wyniku otrzymać dokładnie 1000? 

Uczniowie mieli różne dobre pomysły na otrzymanie 1000. Niektórzy podali przepis:
Suma cyfr setek musi być równa 9. Tak samo suma cyfr dziesiątek musi być równa 9. Suma cyfr jedności musi być równa 10.






Poprosiłam klasę o trzy liczby trzycyfrowe. Napisałam czwartą liczbę, która z pierwszą daje w sumie 999. Piąta liczba napisana przeze mnie po dodaniu do drugiej też daje 999.
Zaczyna się wyścig, kto szybciej poda sumę tych pięciu liczb? Ja, uczniowie, czy kalkulator?
Byłam pierwsza - odpowiedź napisałam na kartce i czekałam na jeden poprawny wynik:)
Uczniowie próbowali odkryć, jak to możliwe? Tym razem potrzebowali wsparcia. Po wyjaśnieniach -  nie wszyscy umieli wykonać tę sztuczkę. Od czego są przerwy i pomoc koleżeńska?

Wyjaśnienie: 999 to blisko 1000.  Pełne liczby szybko się dodaje. Dodawanie jest przemienne. Nadmiar trzeba na końcu odjąć.
1000 + 1000  =  2000
2000+ 549 = 2549
2549 - 2  = 2547


Po dodawaniu pisemnym warto zająć się mnożeniem pisemnym, bo przecież 124 + 124 + 124  = 3 x 124 .



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...