sobota, 3 lutego 2024

ODEJMOWANIE PISEMNE

 Tym razem pomysł wprowadzenia odejmowania pisemnego w 4 klasie pochodzi ze świetnej książki "Matma dla rodziców". Autorzy: Rob Eastaway oraz  Mike Askew.


Wywiązała się ciekawa dyskusja: dlaczego z setki nie mogę wziąć tylko 30? Nie musiałam odpowiadać na to pytanie - uczniowie za mnie to zrobili.

Po ćwiczeniach nadszedł czas na łamigłówkę ze strony: Subtraction with Regrouping 2 | Open Middle®

Masz do wyboru cyfry od 1 do 9. Każdej możesz użyć tylko raz. Jedno okienko to jedna cyfra.
Wspólnie znaleźliśmy jedno poprawne rozwiązanie - za trzecim razem. Trzymanie się warunków jest wyzwaniem dla dzieci.
Po pewnym czasie część uczniów zauważyła, jak mając jeden przykład generować kolejne. Kilkoro uczniów znalazło więcej rozwiązań ode mnie - co za radość dla obu stron. Jeden uczeń znalazł wszystkie i umiał to uzasadnić!

Przykładowy tok myślenia:


Kolejna lekcja to połączenie uczniów, którzy umieją odejmować pisemnie z uczniami, którzy potrzebują wsparcia. I ćwiczenie przykładów podczas genialnej gry dwuosobowej/można grać też we trójkę ze strony: Dicey Operations (maths.org)

Dwóch graczy, kostka, ołówek i plansza do druku  lub samodzielne jej przygotowanie. 

Rzucamy kostką i po każdym rzucie wypełniamy jedno z 8 swoich okienek. 

Gra Nice: odejmowanie dwóch liczb czterocyfrowych - rzut 8 razy kostką. Wygrywa osoba, która w wyniku odejmowania otrzyma liczbę najbliższą 1000.

Wersja  Nasty:  rzucamy kostką i po każdym rzucie wpisujemy cyfrę w swoje okienko LUB w okienko drugiego gracza. Emocje są!


Częsty błąd w słupku: odejmowanie liczby większej od mniejszej.

Dzielenie to wielokrotne odejmowanie tego samego. Przed nami dzielenie pisemne.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

ODEJMOWANIE PISEMNE/Magiczna liczba 6174

Odejmowanie pisemne - część klasy już je opanowała, część klasy jeszcze nie. Trzeba się zatrzymać. Potrzebne jest mi zadanie, które zaangażu...