Tym razem pomysł wprowadzenia odejmowania pisemnego w 4 klasie pochodzi ze świetnej książki "Matma dla rodziców". Autorzy: Rob Eastaway oraz Mike Askew.
Wywiązała się ciekawa dyskusja: dlaczego z setki nie mogę wziąć tylko 30? Nie musiałam odpowiadać na to pytanie - uczniowie za mnie to zrobili.
Po ćwiczeniach nadszedł czas na łamigłówkę ze strony: Subtraction with Regrouping 2 | Open Middle®
Masz do wyboru cyfry od 1 do 9. Każdej możesz użyć tylko raz. Jedno okienko to jedna cyfra.Wspólnie znaleźliśmy jedno poprawne rozwiązanie - za trzecim razem. Trzymanie się warunków jest wyzwaniem dla dzieci.
Przykładowy tok myślenia:
Kolejna lekcja to połączenie uczniów, którzy umieją odejmować pisemnie z uczniami, którzy potrzebują wsparcia. I ćwiczenie przykładów podczas genialnej gry dwuosobowej/można grać też we trójkę ze strony: Dicey Operations (maths.org)
Dwóch graczy, kostka, ołówek i plansza do druku lub samodzielne jej przygotowanie.
Rzucamy kostką i po każdym rzucie wypełniamy jedno z 8 swoich okienek.
Gra Nice: odejmowanie dwóch liczb czterocyfrowych - rzut 8 razy kostką. Wygrywa osoba, która w wyniku odejmowania otrzyma liczbę najbliższą 1000.
Wersja Nasty: rzucamy kostką i po każdym rzucie wpisujemy cyfrę w swoje okienko LUB w okienko drugiego gracza. Emocje są!
Częsty błąd w słupku: odejmowanie liczby większej od mniejszej.
Dzielenie to wielokrotne odejmowanie tego samego. Przed nami dzielenie pisemne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz